Zapovězené země

Kolem žebráka z Varassy se utvořil hlouček posluchačů. Tiše seděli ve svitu plápolajícího ohně a naslouchali jeho písním. Dlouho do noci jim zpíval o umrlcích a vlčích lidech, o kdejaké hrůzostrašnosti a o svých nejhorších obavách.

Cosi leží za horami, za mlhou a vytím vlků.
Cosi leží za závojem, ve hvozdech a stínu smrků.
Cosi kráčí, cosi šeptá, volá tě a vábí k sobě.
Přijdi k nám, chceš-li si troufat, chceš-li brzy ležet v hrobě.

Zapovězené země představují nové pojetí klasických fantasy her na hrdiny. V tomto sandboxovém survivalovém RPG nehrajete hrdiny, kteří se vypravují plnit úkoly určované někým jiným - naopak, jste tuláci a ničemové odhodlaní zapsat se do historie prokletého světa. Budete objevovat ztracené hrobky, bojovat s ukrutnými příšerami, bloudit divočinou, a pokud se toho dožijete, možná si i vybudujete a budete bránit svou vlastní tvrz.

Image without description

Obsah krabice

  • Průvodce hráče v pevné vazbě. Obsahuje pravidla pro rychlou tvorbu postav, nelítostný boj, smrtící magii, nebezpečné cestování a budování vaší vlastní tvrze -- to vše snadno přenosné i do jiných herních světů.
  • Příručka vypravěče v pevné vazbě. Obsahuje pestrý a podrobný popis herního světa Zapovězených zemí, rozsáhlý ilustrovaný bestiář, početná náhodná setkání a tři kompletní dobrodružná místa.
  • Brožurka Legendy a dobrodruzi, která vám pomůže dobarvit si postavy a vdechnout jim osobitost.
  • Velká barevná mapa, díky níž můžete Zapovězené země prozkoumávat, jak uznáte za vhodné, hex po hexu.
  • List samolepek s dobrodružnými místy a náhrobky, s jejichž pomocí proměníte herní mapu v žijící, nadčasový záznam svých dobrodružství.

Zapovězené země představují nové pojetí klasických fantasy her na hrdiny. Jde o survivalové stolní RPG v otevřeném světě, ilustrované legendárním švédským kreslířem Nilsem Gullikssonem a neméně nadaným Simonem Stålenhagem. Herní svět pochází z pera uznávaného spisovatele a herního autora Erika Granströmaa pravidla navrhl tým Free League, který se proslavil hrami Mutant: Year Zero, Coriolis: The Third Horizon a Tales from the Loop RPG.

Nádherná herní krabice bude obsahovat dvě příručky, jednu menší brožuru a velkou barevnou mapu, která poskytne hráčům svobodu objevovat svět, jak se jim zlíbí, hex po hexu, a přitom se zapojit do epické kampaně, na jejímž konci rozhodnou o osudu Zapovězených zemí. Inovativní pravidla pro objevování, přežití, budování základny a vedení kampaně se ale dají snadno přenést i do jiných oblíbených světů.

Ilustrace Nilse Gullikssona uchvátily v osmdesátých letech celou generaci švédských dětí. Pro mnohé Gulliksson dodnes zůstává ideálem fantasy kreslíře. Jeho ikonické perokresby pojímají klasické fantasy archetypy realistickým, leč divotvorným stylem. Zapovězené země obsahují jak Gullikssonova klasická díla, tak úplně nové ilustrace.

Image without description

Retro rpg?

Co si představujeme pod pojmem retro RPG? V Zapovězených zemích hrajete tuláky a budižkničemy v nelítostném světě, ale co přesně děláte, to je jen na vás. Tento přístup k dobrodruhování byl celkem běžný v RPG hrách sedmdesátých a osmdesátých let. Mohli jste se volně potulovat po mapě a objevovat její tajemství a poklady. Zapovězené země se snaží docílit stejné atmosféry, ale navíc podpořené moderními herními mechanikami. Tento „sandboxový" přístup k hraní dává hráčům svobodu zapsat se do historie světa, jakkoli uznají za vhodné -- tedy za předpokladu, že se toho dožijí.

Estetiku a umělecký styl hry ovlivnily i jiné retro hry a ikonické ilustrace Nilse Gullikssona. Samotné příručky vypadají jako ručně ilustrované starobylé svazky, které jako by vypadly ze Zapovězených zemí.

Zapovězené země jsou však moderní hra založená na oceňovaných pravidlech a mechanikách z Mutant: Year Zero a Tales from the Loop, které jsou posunuty ještě o stupínek výš. V této hře se snoubí to nejlepší ze starého i z nového a vzniká tak svěží, vzrušující RPG, jaké jste ještě neviděli.

Image without description

Herní svět

Herním světem Zapovězených zemí je rozsáhlé odlehlé údolí, jemuž se kdysi říkalo Krkavčí země, dokud ho před třemi staletími nedobyl čarotepec Zygofer. Když pak musel čelit nelítostným orkům, otevřel temné brány a uchýlil se ke spolupráci s démony. To mu přivodilo zkázu. Zygofer propadl temnotám a zmocnil se trůnu Krkavčích zemí. Po jeho boku usedla jeho dcera Therania.

Aby jejich zhoubný vliv nemohl pronikat dál, nechal král jižní země vybudovat v horském průsmyku obrovskou zeď a zakázal mluvit o tom, co se odehrálo. Od těch dob se čarotepcovu panství říká Zapovězené země. V těch končinách dodnes hlídkují Zygoferovi pohůnci, obávaní Rezaví bratří, ale samotného čarotepce už dlouhá léta nikdo nespatřil. Polohlasem se šíří ustrašené drby, že se proměnil v démonickou bytost jménem Zytera.

Dnes jsou Zapovězené země místem bez zákona, kde se krajinou potulují démoni a temné stvůry, zatímco běžní obyvatelé se opevňují v nepočetných vískách. Jen blázni a odvážlivci, tuláci a ničemové, si troufají vzdálit se od domova a hledat slávu a poklady ve starých rozvalinách.

Pestrý a propracovaný herní svět Zapovězených zemí napsal uznávaný fantasy spisovatel Erik Granström. Při prvním pohledu připomíná svět klasické fantasy, ale během hry vám vyjeví mnohé překvapivé zvraty a tajemství. Hra však po hráčích nevyžaduje, aby si před hraním načítali dlouhá historická pojednání. Místo toho objevujete barvité dějiny Zapovězených zemí kousek po kousku až v průběhu hry, prostřednictvím systému takzvaných legend.

Image without description

Pravidla

Pravidla Zapovězených zemí jsou postavená na oceňovaném enginu Year Zero, který byl využit už v hrách Mutant: Year Zero, Tales from the Loop RPG a Coriolis -- The Third Horizon. Základní mechanika využívá pool šestistěnných kostech, ale kromě toho přijdou v Zapovězených zemích ke slovu i k8, k10 a k12 -- na mocné artefakty a magické předměty.

Jádrem hry je přežívání v divočině. Stejně jako v Mutant: Year Zero platí, že když postavy zanedbají hledání potravy a vhodného tábořiště, začnou jim klesat vlastnosti. Boj je rychlý a zběsilý, přičemž systém pro boj zblízka byl výrazně rozšířen o spoustu taktických možností, díky nímž nebudou žádné dvě bitky stejné. Magie je divoká, nebezpečná a nepředvídatelná.

Vlastností a dovedností je omezený počet, což umožňuje rychlou tvorbu postavy. Pestrý výběr talentů však postavám dodává pravidlovou hloubku a otevírá příležitosti k dalšímu rozvoji. Talenty jsou odstupňované, aby poskytovaly ještě víc variability a různé cesty vývoje postav.

Image without description

Objevujte svět hex po hexu

Středobodem hry je nádherná herní mapa od Tobiase Tranella, která zobrazuje Zapovězené země v celé jejich kráse. Mapa se dělí na deset různých typů terénu a k vyhodnocování pohybu využívá hexovou mřížku.

Díky mapě se můžou hráči vydat, kam chtějí, a prozkoumávat svět, jak uznají za vhodné. Kampaň je stavěná modulárně pomocí systému dobrodružných míst. Vypravěč tak má jistotu, že hráči neminou příběh, a zároveň je nemusí vodit za ručičku.

Rychlá a šikovná pravidla ošetřující cestování, průzkum, hledání potravy, lov, táboření, odpočívání a další činnosti zajišťují, že každá postava si v družině najde svou roli. Hra obsahuje i systém pro generování nebezpečných překážek a napínavých setkání, jimiž může Vypravěč hráče kdykoli potrápit.

Hra navíc obsahuje samolepky znázorňující klíčové události, dobrodružná místa, a dokonce i náhrobky zabitých hráčských postav. Jejich lepením na mapu ji postupně přetvoříte v žijící, osobitou kroniku vaší kampaně. (Mapa je oboustranná, abyste mohli kampaň začít odznova.)

Image without description

Dobrodružná místa

Zapovězené země využívají systém dobrodružných míst. Jedná se o lokace obsahující různé scénáře, které může Vypravěč umístit kamkoli na mapu. Dobrodružná místa se dělí do tří kategorií (vesnice, hrad a jeskyně), přičemž symboly těchto tří kategorií se nacházejí na mnoha hexech mapy. Když se pak hráči vypraví třeba na místo, kde je na mapě vyznačená vesnice, Vypravěč se rozhodne, které dobrodružné místo do tohoto hexu umístí.

Každé dobrodružné místo představuje zajímavý scénář točící se kolem jedné lokace a postavený tak, aby se dal rozehrát různými způsoby. Dobrodružná místa obsahují intriky, postavy, poklady a doporučené události. Mnohá z nich rozvíjejí historii Zapovězených zemí a jsou napojená na hlavní kampaň zvanou Krkavcova čistka, vždy se ale dají hrát i samostatně a v jakémkoli pořadí.

Ke každému dobrodružnému místu je připojená nádherně ilustrovaná mapa. Jeden příklad vidíte dole -- vesnici Kostidrť (mapu nakreslil Niklas Brandt). Hlavní herní sada obsahuje několik kompletních dobrodružných míst.

Image without description

Vybudujte si tvrz

Pokud hráčské postavy vyváznou ze starodávných krypt naživu, s trochou štěstí si s sebou odnesou trochu zlata a dalších pokladů. Jednoho dne je možná budou chtít investovat do něčeho trvalejšího -- do své vlastní tvrzi.

Až postavy obsadí nějaký starý hrad nebo zaprášené kobky, můžou si je přebudovat na vlastní sídlo. Pomocí svižných a účinných mechanik pak tuto tvrz můžou dál rozvíjet a rozšiřovat ji o další budovy, třeba kovárnu, mlýn, zahradu nebo silnější opevnění.

Tvrz je místem odpočinku mezi dobrodružstvími a bezpečným útočištěm před nestvůrami, které se toulají krajinou. Vyžaduje ale určitou údržbu, a navíc může lákat pozornost ostatních, kteří chtějí postavám ukrást nabytá bohatství.

Spousta klasických fantasy RPG naráží na problém, že hráčské postavy jsou po pár dobrodružstvích nechutně bohaté a nemají, za co by své zlato utratily. Mechanika tvrze v Zapovězených zemích tento problém řeší, a navrch ještě dává za vznik celé řadě nových scénářů.

Image without description

Krkavcova čistka

V Zapovězených zemích se probouzejí temné síly. V zemi dodnes hlídkují Zygoferovi pohůnci, obávaní Rezaví bratři, ale samotného čarotepce už dlouhá léta nikdo nespatřil. Jeho nepřátelé i spojenci začínají spřádat plány. Krajina se probouzí po rozplynutí krvavé mlhy, která ji dlouho dusila, a smrtelné ticho, které jí vládlo od nepaměti, co nevidět vezme za své.

Přestože se hráči můžou svobodně vypravit, kam se jim zachce, stejně tak se můžou zaplést i do větších plánů bublajících pod pokličkou. V kampani nazvané Krkavcova čistka se vydají na hon za čtveřicí mocných artefaktů ozdobených elfskými drahokamy, které společně dokážou rozhodnout o budoucnosti Zapovězených zemí.

Krkavcova čistka není lineární příběh a nemá žádné stanovené cíle, kterými by se hráči měli řídit. Je to spíš bohatá tapiserie legend, postav a plánů, s nimiž můžou hráči interagovat mnoha různými způsoby. Zmíněné čtyři artefakty se dají umístit do jakéhokoli dobrodružného místa, takže Vypravěč má plně pod kontrolou délku i tempo celé kampaně.

Krkavcova čistka vyjde jako samostatná kniha několik měsíců po publikování základní hry.

Hraní v jiných světech

Zapovězené země mají propracovaný herní svět s bohatou mytologií. Jde o nový přístup ke klasickému fantasy a my doufáme, že se vám bude líbit. Zároveň si ale uvědomujeme, že mnozí hráči už mají i jiné oblíbené světy, ať už z dalších her, knih, filmů nebo domácích kampaní, a chtěli by hrát v nich.

Proto jsme pravidla Zapovězených zemí a strukturu jejich sandboxové kampaně pojali tak, aby se daly snadno přenést do odlišných prostředí. Dobrodružná místa můžete s pár drobnými úpravami snadno zasadit do jiných fantasy světů. Stačí vám hexová mapa světa, ve kterém chcete hrát, a můžete začít.

Kam dál?

Přečtěte si představení projektu, buďte v obraze a sledujte nás na facebookurpgforud20.