Zkušenosti
Všechny postavy, které přežijí dobrodružství, získají zkušenostní body (zk.), které uděluje sudí (viz Zisk zkušeností). Zkušenosti se dostávají za dvě věci: vynesené poklady a přemožené nestvůry.
Modifikátory hlavních vlastností
K získaným zkušenostním bodům můžou mít postavy bonus nebo postih, který se odvíjí od hodnoty hlavní vlastnosti povolání (viz Hodnoty vlastností). Tento modifikátor upravuje celkovou hodnotu zk., kterou daná postava na konci dobrodružství získá.
Postup po úrovních
Když postava získá dost zkušenostních bodů k postupu na další úroveň, hráč se podívá do popisu svého povolání a poznamená si všechna vylepšení v záchranných hodech, pravděpodobnostech hodů na útok, kouzlech na den a dalších schopnostech povolání. Pokud se postavě zvýší počet kostek životů, hráč hodí kostkou daného typu a výsledek přičte ke svému maximálnímu počtu životů.
Maximum zk. za jedno sezení
Postavy nemůžou během jednoho herního sezení získat víc než jednu úroveň. Všechny zkušenostní body, které by postavu posunuly o dvě a víc úrovní, se ztrácejí a postava zůstane na hodnotě o 1 zk. nižší, než kolik je potřeba k dalšímu postupu.
Tituly úrovní
V některých kampaních můžou postavy při postupu na vyšší úroveň získat právo honosit se určitými tituly. Tituly udělují různé cechy, školy nebo církve, do kterých postavy patří. Tituly se můžou v různých herních světech výrazně lišit, ale pro inspiraci uvádíme tento seznam:
- Klerik: adept, akolyta, biskup, kněz, kurát, láma, matriarcha, patriarcha, stařešina, vikář.
- Trpaslík: trpasličí veterán, trpasličí válečník, trpasličí šermíř, trpasličí hrdina, trpasličí bohatýr, trpasličí myrmidon, trpasličí kavalír, trpasličí rek, trpasličí lord, trpasličí lady.
- Elf: médium/veterán, věštec/válečník, vyvolávač/šermíř, divotvůrce/hrdina, čaroděj/bukanýr, černokněžník/myrmidon, zaklínač/kavalír, nekromant/plenitel, kouzelník/lord (lady).
- Bojovník: veterán, válečník, mistr šermíř, hrdina, bohatýr, myrmidon, kavalír, rek, lord, lady.
- Půlčík: půlčický veterán, půlčický válečník, půlčický šermíř, půlčický hrdina, půlčický bohatýr, půlčický myrmidon, půlčický kavalír, půlčický rek, vladyka.
- Kouzelník: médium, věštec, mág, divotvůrce, čaroděj, černokněžník, čarodějnice, mystik, zaklínač, nekromant, kouzelník.
- Zloděj: učedník, loupežník, chmaták, lupič, kapsář, švindlíř, kasař, zloděj, mistr zloděj.
Vysoké úrovně (volitelné pravidlo)
Lidská povolání mají jako nejvyšší úroveň uvedenou čtrnáctou. Tento rozsah úrovní nabízí z hlediska výzev a odměn nejlepší herní zážitek. Některé skupiny ale můžou chtít pokračovat ve hře až do extrémně vysokých úrovní. Je potřeba to důkladně zvážit, protože nelidské postavy zůstanou kvůli přísným omezením úrovní pozadu. Pokud sudí postup na vyšší úrovně povolí, může lidským postavám podle následujících vodítek umožnit postup až na maximální, 36. úroveň.
Bojovníci
K postupu na každou úroveň vyšší než čtrnáctou potřebují 120 000 zk. Za každou získají 2 životy. Bojovníci na 20. úrovni můžou provést dva útoky za kolo, na 25. úrovni tři útoky za kolo a na 30. úrovni čtyři útoky za kolo.
Klerici
K postupu na každou úroveň vyšší než čtrnáctou potřebují 100 000 zk. Za každou získají 1 život. S postupem se postavě zpřístupňují kouzla vyšších úrovní.
Kouzelníci
K postupu na každou úroveň vyšší než čtrnáctou potřebují 150 000 zk. Za každou získají 1 život. S postupem se postavě zpřístupňují kouzla vyšších úrovní.
Zloději
K postupu na každou úroveň vyšší než čtrnáctou potřebují 120 000 zk. Za každou získají 2 životy. Zloději vysokých úrovní ovládají další dovednosti, včetně schopnosti lézt hlavou dolů nebo vodorovně, hlasových triků, jako je imitování a břichomluvectví, nebo jiných šejdířských dovedností.
Tabulka útoků na vysokých úrovních
Povolání a úroveň | Hod potřebný k zásahu TZ | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bojovník | Klerik, Zloděj | Kouzelník | –3 | –2 | –1 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
1–3 | 1–4 | 1–5 | 20 | 20 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 |
4–6 | 5–8 | 6–10 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 | 8 |
7–9 | 9–12 | 11–15 | 17 | 16 | 15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 |
10–12 | 13–16 | 16–20 | 15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 |
13–15 | 17–20 | 21–25 | 13 | 13 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 |
16–18 | 21–24 | 26–30 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 |
19–21 | 25–28 | 31–35 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
22–24 | 29–32 | 36 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
25–27 | 33–36 | – | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
28–30 | – | – | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
31–33 | – | – | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
34–36 | – | – | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |